Sunday, April 01, 2012

Maaliskuu on tullut ja mennyt (March has come and gone)


Kauhavan kirkko.
Minä haluan sanoa aluksi, että olen pahoillani kaikille joka eivät osaa suomea. Ehkä Google-kääntäjä voi auttaa teitä. Tänään minä yritän jotain erilaista. Tämä koko teksti on suomeksi. Minun suomen kielikoe oli pari päivää sitten ja minun täytyi harjoitella kirjoittamaan suomea. Jos sinä huomaat ongelmia, että olen kirjoittanut väärin toistuvasti, kerrothan minulle. Huomatkaa suomalaiset, että tämä on harjoitukseksi eli olkaa kilttejä ja älkää olko ”kielioppi natseja”. Kiitoksia.
Vau! Maaliskuu meni todella nopeasti. Ja minä olin huono blogi kirjoittaja (vain yksi koko kuukaudessa). Minä tein paljon asioita, mutta en muista niitä kaikkia koska minun päiväni olivat normaaleja. Niin kuin olen jo kertonut minä olen ollut kuoron, orkesterin ja myös näytelmän harjoituksissa. Siis olen ollut kiireinen.
Kuorokurssi.
Eräänä lauantaina pari viikkoa sitten oli kirkkokuorokurssi seurakuntatalossa. Eteläpohjalaisia kirkkokuoro laulajia tuli tälle kuorokurssille, joka oli Kauhavalla. Ehkä kurssilla oli kaksi- tai kolmesataa laulajaa. Toukokuussa on iso kuoro juhla Jyväskylässä. Täällä kurssilla me opimme lauluja, joita lauletaan juhlassa. En tiedä menenkö juhlaan laulamaan, koska olen vaihto-oppilas ja minun suunnitelmani vaihtavat usein.
Meidän näytelmämme, ”Pohjalaisia”, valmistuu. Minun roolini on aika pieni. Minä olen häjy, eli eteläpohjalainen mies, joka on vihainen. Laulaminen näytelmässä on vaikeaa koska minun täytyy laulaa ulkoa ja ei vain suomeksi - vaan eteläpohjanmaaksi. 
Kauhavalla on kaksi Rotaryklubia: minun klubini ja toinen, joka syntyi viime vuonna. Minun lukion rehtori muutti tammikuussa toiseen klubiin ja hän kysyi minulta voinko kertoa heille Kanadasta. Ei ollut paljon henkilöitä, mutta puhuin enemmän kuin neljäkymmentä minuuttia vain suomeksi. No ehkä viisi sanaa englanniksi.
Koulussa oli hyvä kuukausi. Tunnit ovat nyt kivoja koska minä ymmärrän mistä puhumme ja voin oppia jotain. Kemian työkurssin ymmärtäminen oli vähän vaikeaa mutta kurssi oli hauska koska minä sain tehdä kokeita. Minun äidinkielen kurssini meni myös ihan hyvin. Kun oli minun ensimmäinen esitys luokalle se oli hermoja raastavaa. En tiennyt kun esitin, että minä puhuin ainakin kymmenen minuuttia enemmän kuin piti. Viime viikolla oli puhekoe. Minä sain aiheeni ja minulla oli vain kaksikymmentä minuuttia aikaa valmistua, mutta se oli kaksi kerta enemmän kuin muilla oli. Puheeni oli isälleni hänen viidentenäkymmenentenä syntymäpäivänänsä.
Tein niitä keksiä yksin. Maapakinavoisuukkoja.
Tiistaina menin ystävälle syömään veripalttua. Se oli...syötävää. Me leivoimme myös keksiä. Tämä perhe (Kalle, Ilkka, ja Heli) on minun seuraava isäntäperhe.
Eilen oli kielikoe Seinäjoella. Minä päätin puolitoista kuukautta sitten, että haluan yrittää tehdä keskitason koetta. Minä tykkään haasteista ja luulin että se voisi mennä hyvin. Olin väärässä. Tuo koe oli vaikein koe, jonka olen tehnyt koko elämässäni. Saan minun numeroni kahden kuukauden kuluttua. Ehkä pääsen läpi, mutta luulen että se meni tosi huonosti.
Minun lukiollani on projektiviikko pääsiäisen jälkeen. Minä menen viikoksi Berliiniin, Saksaan, koulukavereiden kanssa. Olen innostunut Berliinin matkasta. Kahdeksantoista oppilasta ja kaksi opettajaa lukiostani lähtevät sinne. Minä olen joutunut tekemään töitä elokuvateatterissa koska me saamme rahaa Rotarylta, jonka elokuvateatteri on.
Minun seuraava blogikirjoitus on Pietarin matkastani, joka oli vaihto-oppilaiden kanssa. Varmasti se on englanniksi, mutta yritän kirjoittaa jotain suomeksi.
Kiitos kaikille lukemisesta.

6 comments:

  1. Uskomattoman hyvää suomea! "kielioppi natseja"... :DDDD

    ReplyDelete
  2. Voi Petteri! Sä oot ihan mahtava. Kirjotat tosi hyvin suomeksi :) ja yhdyssanatkin on tosi hyvin oikein! Jatka vain suomeksi kirjoittamista :--) kielioppinatsi oli hauska sana :P
    -Piia

    ReplyDelete
  3. Hyvää suomea Petteri!!! was wonderful to read and realise how much of it I could actually pick up and work out what it said :D glad you are having a wonderful exchange. :D

    ReplyDelete
  4. vau!! Peter osaat kirjottaa jo TODELLA hyvää Suomea! Mun lukiossa on eräs Rotary vaihto-oppilas ja hän ei osaa lähes ollenkaan Suomea! Todella hienoo että oot oppinut noin hyvin!! :)

    T. Vilma

    ReplyDelete
  5. Todella hyvin kirjoitettu ja ei jäänyt mitään epäselväksi. Olet oppinut todella hyvin ja vielä näin lyhyessä ajassa! Vain yksi virhe kiinnitti huomion

    "minun suunnitelmani vaihtavat usein" -> vaihtuvat

    10/10 + papukaijamerkki

    ReplyDelete
  6. Loistavaa suomen kieltä Peter! Tästä näkee, että olet lahjakas ja että olet myös tehnyt paljon työtä kielitaitosi eteen. Tälle tasolle ei pelkkä lahjakkuus riitä! Luultavasti kokeesi tulos on paljon parempi kuin uskoitkaan :D)

    Oli myös mukavaa lukea Pietarin matkastasi. Kirjoitat kiinnostavasti.
    Toivotamme hyvää kevättä, tervetuloa käymään Helsingissä. Hannaliisa ja Matti

    ReplyDelete